text.skipToContent text.skipToNavigation


Site-overschrijdende samenwerking voor meer efficiency 


Technische dienst van Agristo gaat voor planmatig onderhoud

Een jaarlijkse opbrengst van zo’n 700.000 ton diepgevroren aardappelproducten, verdeeld over vier locaties vraagt om intensief onderhoud van het machinepark. Een gestandaardiseerde werkomgeving is dan geen overbodige luxe. De grootste uitdaging voor de transitie van reactief naar planmatig? De hele organisatie meekrijgen. “Je weet dat er een moment gaat zijn van chaos.” Agristo kreeg daarbij hulp van itsme.

De naam Agristo zul je niet snel aantreffen op een pak diepvriesfrites of aardappelkroketten. Het bedrijf, in 1986 begonnen in Harelbeke, België, begeeft zich voornamelijk in de private label sector, met klanten over de hele wereld. Ondertussen is er ook een vestiging in Nazareth, Wielsbeke én in Tilburg (Nederland). “We zijn inmiddels uitgegroeid van grote zelfstandige naar kleine multinational”, zegt Steven Volckaert, als group maintenance manager verantwoordelijk voor de technische dienst (TD) binnen alle vestigingen. Hij vervolgt: “Dat vergt wel een andere denkwijze en mentaliteit. Voorheen was er geen centrale werkwijze. Tot 2017 hadden we bovendien geen centraal voorraadbeheer.”


Ultimo brengt standaardisatie

De komst van het EAM (Enterprise Asset Management) systeem Ultimo was een eerste stap richting standaardisatie. Het vereenvoudigt het melden van storingen en onderhoudsverzoeken richting TD zorgt voor een uniforme werkwijze. Vervolgens was het tijd voor een centraal voorraadbeheersysteem voor alle vier de vestigingen. Steven legt uit dat er al een samenwerking was met itsme Breemes. “Het is lastig om aan technisch personeel te komen. En onze core business is nu eenmaal het maken van die frietjes en kroketjes. We hebben geen tijd om uit te zoeken welke nieuwe sensoren het beste zijn of om wekelijks met een nieuwe leverancier om de tafel te gaan. itsme brengt die elektrotechnische kennis in onze organisatie en bespaart ons tijd.” Doordat het partnerschap met itsme Breemes als huisleverancier soepel verliep, werden ze ook betrokken bij de implementatie van een artikelbeheersysteem. 

“itsme brengt die elektrotechnische kennis in onze organisatie en bespaart ons tijd”

itsme leverde hiervoor de data aan van alle elektrotechnische artikelen. Alexander Brinkman, international key accountmanager bij itsme, legt uit dat die uitwisseling van gegevens gebaseerd was op wederzijds vertrouwen: “Als leverancier stel je jezelf deels kwetsbaar op. Maar als bedrijf streven we allebei efficiency na. Is het delen van productdata de resultante daarvan, dan werken we daar graag aan mee. Vanuit het vertrouwen dat dat bijdraagt aan onze langetermijnrelatie.” Kurt Colin, country manager itsme voor België voegt daaraan toe: “We zijn beiden een familiebedrijf met een platte structuur. Daardoor kunnen we snel en direct schakelen. Onze visies, met name die constante zoektocht naar meer efficiëntie, sluiten bovendien nauw op elkaar aan en dat praat makkelijk.”

Het Ultimo-project is echter in de eerste plaats een verandertraject dat draagvlak nodig heeft vanuit de gehele organisatie. Want, zo zegt Steven: “Onze engineers hadden binnen de chaos van de oude situatie hun eigen systeem om stukken te vinden. Verhuis je alles naar een gestructureerde omgeving, zijn diezelfde engineers toch even hun houvast kwijt. Voor itsme was het dan ook een grote uitdaging iedereen te overtuigen. Bij alles wat we binnen Agristo doen, denken we altijd als eerste aan de technieker op de werkvloer of de operator die aan de machine werkt. We willen het hen zo makkelijk mogelijk maken, zorgen dat ze op tijd de juiste componenten hebben. Zij zijn onze basis.” 


​​​​​​​Samen de handen uit de mouwen

Maar hoe krijg je commitment vanuit de hele organisatie als elke vestiging gewend is zijn eigen ‘ding’ te doen? Volgens Steven zijn communicatie en zichtbaarheid sleutelwoorden. Zo is zijn team wekelijks op elke vestiging aanwezig, om te horen wat er op de werkvloer speelt. Maar ook itsme had daar een belangrijke rol in door mee te helpen met het inventariseren van de materialen en het inrichten van de stellingen. “Onze mensen zagen dat itsme zelf ook de handen uit de mouwen stak en niet alleen bezig was met bellen en data aanleveren. Om een verandering binnen onze bedrijfscultuur teweeg te brengen, was dat net zo belangrijk”, zegt Steven. Peter Nelemans, accountmanager itsme en verantwoordelijk voor Agristo in Tilburg: “Wij zijn het verlengstuk van onze klant. Ik kan de uren niet tellen die we hebben doorgebracht in het magazijn. Het is ontzettend gaaf dat we dat samen hebben opgepakt.”

“Er zijn nu minder spoedbestellingen”

Inmiddels zijn er zo’n 22.000 van de 25.000 artikelen in Ultimo verwerkt. “Er zijn al minder spoedbestellingen. We kijken nu eerst in het systeem of een onderdeel ergens in een van de andere vestigingen ligt. Dat kan zomaar € 250 extra kosten schelen. En we kunnen nu veel beter ons onderhoud plannen, kunnen de kosten ook aan de machines relateren. We zijn echt van een reactieve situatie naar planmatig onderhoud gegaan. Als dat allemaal goed loopt, is de volgende stap wellicht voorspellend onderhoud”, zegt Steven.


​​​​​​​

Ontwikkelingen in de markt

Agristo heeft zo’n 1000 medewerkers, verdeeld over vier vestigingen in Nederland en België. 98% van hun diepgevroren aardappelproducten is bestemd voor de export naar o.a. Australië, Japan en Noord- en Zuid-Amerika. Ongeveer een derde gaat naar het Verenigd Koninkrijk. Met de Brexit in aantocht hebben ze de nodige voorbereidingen getroffen. Zo beschikt Agristo over een AEO-vergunning (Authorised Economic Operator) waarmee ze als betrouwbare handelspartner worden gezien en het oponthoud aan de grenzen afneemt. Met diepvriesproducten kunnen ze zich immers geen lange wachttijden permitteren. 
Twee andere trends, op het gebied van machineonderhoud*, herkent Agristo ook duidelijk: de krapte op het gebied van technisch personeel en de constante zoektocht naar efficiëntie. Het eerste vangen ze deels op door de samenwerking te zoeken met bedrijven als itsme. Daarmee halen ze technische expertise in huis, waardoor er meer tijd overblijft voor hun kerntaken. De tweede, operational excellence, betreft het optimaliseren van de onderhoudsprocessen voor een juiste balans tussen kwaliteit, prijs en snelheid. Het Ultimo-project sluit daar naadloos op aan.

*Uit: NVDO Onderhoudskompas – Visie, Trends en Ontwikkelingen in de Nederlandse Onderhoudsmarkt

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    15 feb. 2024
    Enduro - Compleet pakket voor het zware werk
    Enduro Softslings bouwt machines voor de eigen productie van ‘heavy lifting’ hijsbanden. Voor een nieuwe machine schakelde het itsme in voor het complete pakket: advies over de aandrijving, levering van componenten en programmering van de besturing. “We hebben het hele project in ruim een half jaar afgerond. Dat is snel voor zo’n bijzondere machine.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    29 nov. 2023
    Azteq - Warme samenwerking voor thermische zonne-energie
    Azteq streeft naar een Europese revolutie in groene warmtetechnologieën op industriële schaal en ontwikkelt daarvoor zonnewarmtesystemen. De Belgische start-up werkt in projecten samen met technische dienstverleners, die op hun beurt Breemes inschakelen voor advies en levering van componenten. Voor een groot project in Sevilla lagen er uitdagingen ten aanzien van de levertermijn van de decentrale PLC’s en de communicatie daartussen in de uitgestrekte installatie.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    22 nov. 2023
    BMI - Ontzorgen door drives in kaart te brengen
    Bij RBB draait de productie van betondakpannen op drives die grotendeels van Danfoss komen en tot wel twintig jaar oud zijn. Breemes, zusterbedrijf van itsme, evalueerde hun status en deed aanbevelingen voor onderhoud, vervanging en standaardisatie. Zo ontzorgde de leverancier zijn klant RBB met een hogere efficiëntie qua reservevoorraad drives en energieverbruik in productie – en uiteindelijk een betere nachtrust.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    15 nov. 2023
    Vicoma - Virtual reality levert werkelijk verlichtingswinst op
    Een lichtplan kan er op papier of scherm mooi uitzien, uiteindelijk telt wat de verlichting in het echt doet. Virtual reality kan helpen om daar vooraf al een goede indruk van te krijgen. Adviseur Vicoma en verlichtingsexpert itsme bewijzen het in een project voor de Koninklijke Marine. “Binnen zeven minuten waren ze eruit: ‘Zo willen we het hebben.’”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    21 mrt. 2024
    Phoenix Contact - HEAVYCON
    Met HEAVYCON Click-in monteren contactblokken eenvoudig, betrouwbaar en zonder gereedschap in EVO- en STANDAARD-connectorbehuizingen. De hoorbare en voelbare “klik” bevestigt de snelle installatie. 
    Lees verder
  • NEWS
    18 mrt. 2024
    Murr - Compacte Besturings- en Signaleringsmodules
    Compact, flexibel en eenvoudig te installeren – zo kunnen de nieuwe compacte besturings- en signaleringsmodules worden beschreven, waarmee Murrelektronik zijn assortiment van drukknoppen met standaard M12 aansluiting voor elektrische installaties uitbreidt.
    Lees verder
  • NEWS
    13 mrt. 2024
    Wago - Collecteer energiedata met WAGO Power Quality- en MID-modules
    Ontdek meer over de Power Quality en MID-modules van WAGO. Deze modules bieden fabrikanten nauwkeurige metingen en diepgaande analyses van energie, waardoor ze een solide basis leggen voor voorspellende onderhoudssystemen die storingen kunnen identificeren nog voordat ze optreden.
    Lees verder
  • NEWS
    7 mrt. 2024
    ABB - De volgende generatie industriële modulaire automaten
    Ontdek een nieuw niveau van prestaties, efficiëntie en veiligheid met de S300P industriële modulaire automaten. De serie vervangt de bestaande S200P-serie en biedt tal van nieuwe functionaliteiten. De S300P zorgt voor betrouwbare bescherming bij veeleisende toepassingen in industriële installaties, heavy duty OEM, marine, datacenters, batterij-oplaadsystemen. Met een hoge kortsluitvastheid van 25 kA over de volledige serie (0,2 A-63 A) wordt veiligheid verbeterd en downtime verminderd.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFINET - Troubleshooting & Maintenance
    Deze opleiding omvat een compleet kennispakket dat zich geheel op de praktijk richt om de ontbrekende schakels van moderne Ethernetnetwerken volgens een eenvoudige methodiek eigen te maken. Het doel is om technici te professionaliseren in het omgaan met Industrieel Ethernet en PROFINET. De deelnemer leert met de benodigde gereedschappen een complexe PROFINET storing te analyseren en op te lossen.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-NET V9
    De praktijk heeft geleerd dat bij aanvang van de PCS7 Systeem- en Servicecursus de cursisten te weinig praktijkkennis hebben om goed aan de slag te kunnen met de praktijk opdrachten. Tevens kent men te weinig de mogelijkheden van S7- en TCP koppelingen om een werkende verbinding op te bouwen tussen PC en PLC. Deze cursus is dan ook uitermate geschikt als voorbereiding op de PCS7 cursus voor deelnemers met te weinig basiskennis netwerktechnologie SIMATIC S7.
    Lees verder
  • TRAINING
    BASIS-MV
    Deze cursus is bestemd voor service-, storings- of onderhoudstechnici. (technische) inkoper of (hoofd) TD.
    Lees verder