text.skipToContent text.skipToNavigation


Dycore tilt verlichting naar hoger niveau



Meer veiligheid en werkcomfort door verbeterd zicht

Prefab betonnen systeemvloeren voor de woning- en utiliteitsbouw. Bij Dycore weten ze er alles van. Goede verlichting bij zowel de productie als verplaatsing van de vloeren is essentieel. Veiligheid staat daarbij voorop, op de voet gevolgd door het vermijden van schade. 
​​​​​​​
Jos de Laat, hoofd technische dienst Dycore Breda, legt uit dat ze als specialist maar wat graag hun focus exclusief op betonvloeren richten. Andere zaken worden regelmatig uitbesteed. “Voor de verlichting vertrouw ik op het specialisme van itsme.”


“Hier in Breda werken we met een team van 45 medewerkers aan breedplaatvloeren. Deze halffabricaten zijn opgebouwd uit een betonschil met wapening. Pas op de bouwplaats wordt er als eindlaag beton op gestort”, legt Jos uit. Kleine kanttekening: het betreft hier betonnen vloerdelen van 10 x 3 meter en een hoogte tot 30 centimeter. 


Er komt een gigantische 30-tons heftruck aan te pas om de betonplaten naar het tasveld te brengen, waar alle producten op transport wachten. De platen worden er nauwkeurig op vrachtwagentrailers gepositioneerd, uiteraard zonder dat ze ergens tegenaan mogen komen. Bovendien is het op het tasveld een drukte van belang; zwaar vervoer rijdt af en aan, mensen lopen om de voertuigen. Dat maakt goed zicht essentieel. Overdag was dat op het grote buitenterrein prima te doen. Maar in het donker werd het een ander verhaal. 
 


Voor elke toepassing een lichtoplossing

​​​​​​​​​​​​​​Rond dezelfde periode had itsme een aantal testarmaturen in de productiehal van Dycore opgehangen, omdat ook daar de verlichting aan vernieuwing toe was. Lighting specialist itsme, Jan Straetemans, adviseerde aan de hand van een lichtplan om het lichtniveau te verdubbelen van 25 naar 50 lux. Voor de technische werkplaats werd dat zelfs 500 lux, passend bij het fijnmechanische werk met kleine lagers en schroefjes. Het was ook Jan die voorstelde om lampen met een kleurtemperatuur van 5000 K te gebruiken. “Dat is witter en komt dichter bij natuurlijk daglicht. We hebben verschillende wattages getest en het bleek inderdaad prettiger om bij te werken”, zegt Jos.

​​​​​​​"Voor de verlichting vertrouw ik op het specialisme van itsme”

​​​​​​​​​​​​​​Jos was dan ook meteen geïnteresseerd toen Han Elsen, accountmanager itsme, voorstelde om itsme Lighting Technology te betrekken bij de plannen voor het tasveld. Jos: “Dat binnenverlichtingsproject verliep soepel, dus ik had er alle vertrouwen in dat dit ook goed zou uitpakken.”

Voor het buitenterrein was er echter één maar. Han vertelt: “De materialen leveren is het probleem niet, maar dan heb je ook nog de complete infra: de bekabeling en alle kasten die in de verlichtingsmasten gemonteerd moeten worden. Die expertise hebben we zelf niet in huis.” Voor Dycore was het echter een grote pré om alles centraal te houden bij een bedrijf dat het gehele project aannam. Jos: “Als je met meerdere bedrijven aan een project werkt, valt er altijd wel iets tussen wal en schip. Ik heb het liefst één partij.” itsme gooide daarom een aantal lijntjes uit in het eigen netwerk en kwam zo terecht bij Hans Eek Infrawerken in Rossum. Met deze klant hadden ze eerder samengewerkt. En ook niet onbelangrijk, het was een van de weinige partijen die ervaring had met de uitzonderlijk hoge masten van 18 meter, waar 10 tot 12 meter zo’n beetje de standaard is. 

“Het is alsof je bij daglicht staat te werken”

​​​​​​​Dycore had de wens om het gehele tasveld van een verlichtingsniveau van 50 lux te voorzien; dat sluit aan bij de norm voor de werkzaamheden die er plaatsvinden. Jan ontwierp daarvoor een lichtplan, waarbij hij alle lichtpunten 3D in kaart bracht. Door die te verplaatsen, toe te voegen of juist weg te halen, berekende hij het effect van een bepaalde investering. Met kleuren werd tevens grafisch inzichtelijk gemaakt wat het minimale en maximale verlichtingsniveau is. En hoe je met zo min mogelijk kosten een optimale lichtopbrengst realiseert. Dat resulteerde in 11 nieuwe led-armaturen met asymmetrische lichtverdeling.

 

Teamwork 

​​​​​​​Nadat Hans Eek Infrawerken de lampen aan de masten had bevestigd, stelden ze de armaturen af. Dat gebeurt normaal gesproken door ter plekke te testen. Doordat Jan echter de lampspecificaties kende en de effecten in zijn lichtplan had berekend, kon hij meteen specifiek advies geven. Bijvoorbeeld om de lampen soms net even iets platter af te stellen. Dat voorkomt dat het licht in de ogen van de mensen schijnt. Of ze onder een bepaalde hoek te kantelen, voor een optimale lichtspreiding op de vloer. Een extra service richting Dycore waarvoor hij graag terugkwam. Enthousiast zegt Jan: “Als de armaturen worden geplaatst, kan ik daar in feite niets bij doen. Maar ik vind het razend interessant om te komen kijken en Hans Eek bij te staan in het uitrichten van de armaturen. Zo blijven we als itsme ook nauw betrokken bij het project.” 


Han vertelt: “Ik sprak na afloop een medewerker op het tasveld. Die gaf aan dat het zoveel scheelt qua veiligheid én werkgenot. Je hoeft niet meer bang te zijn om in het donker ergens over te struikelen, je kunt alle labels op de vloerdelen lezen zonder bij te schijnen.” In de omgeving bleef de nieuwe verlichting ook niet onopgemerkt. Jos lacht: “Mensen zeggen weleens voor de grap dat het avondje NAC verplaatst is naar het Steenen Hoofd [red. vestiging van Dycore]. Het is echt een bom van licht, bijna alsof je bij daglicht staat te werken.” 

​​​​​​​
 

Langer plezier van led​​​​​​​

Dycore is onderdeel van het Ierse CRH, dat wereldwijd is vertegenwoordigd door 79.000 medewerkers in voornamelijk de bouwsector. Dycore vestigde zich als eerste in Oosterhout, maar inmiddels is er ook een vestiging in Lelystad en in Breda; op iedere locatie worden er specifieke types betonvloeren gefabriceerd. De geschiedenis voert terug naar 1975. In die tijd werden er nog gasontladingslampen toegepast, waarbij de lichtsterkte na 4 jaar afnam. Voor de verlichting van het tasveld is gekozen voor Philips led-armaturen. Het betreft 4 nieuwe lichtmasten van 18 meter hoog, met per mast 2 led-armaturen van 1314 watt. 2 bestaande masten, beide ook 18 meter, zijn voorzien van in totaal 3 led-armaturen van 1314 watt; een aanzienlijke klus om de lampen te vervangen. Uitgaande van jaarlijks 3600 branduren, hoeft die echter pas over 35 tot 40 jaar ingepland te worden. 
 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    22 feb. 2022
    Eerder de nieuwste techniek
    “Handjes verminderen.” Bij Ronetic is het de belangrijkste vraag van klanten. Dat betekent automatiseren en robotiseren, maar dan liefst wel beheersbaar en betaalbaar. Dus is het de kunst om de complexiteit van de techniek in de hand te houden. Bijvoorbeeld door de besturing overzichtelijk in te richten en waar mogelijk componenten te combineren. Voor centrale besturing adviseerde itsme een nieuw I/O-systeem van Festo met geïntegreerd ventieleiland.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    22 feb. 2022
    Pakket opleidingen op maat
    DHL Aviation op Brussels Airport investeert stevig in opleiding, om zijn interne kennisniveau en externe arbeidsmarktpositie te verbeteren. Breemes draagt bij met een plc-basiscursus voor onderhoudstechniekers. De opgedane kennis helpt hen onder meer om de operatie energiezuiniger te programmeren. Intussen kijkt DHL Aviation ook naar andere cursussen bij Breemes, zoals voor Profibus-storingsoplossing. Over duurzame en storingsvrije samenwerking gesproken.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    22 feb. 2022
    Doseren voor soft, medium of firm
    Het is tegenwoordig de kampioensvraag: soft, medium of hard? Bij Max Verstappen gaat het om de banden, bij Radium Foam in Maastricht liggen ze wakker van een vergelijkbare keuze voor de productie van hoofdkussens. Die leveren ze in drie varianten: soft, medium en firm. Om dat onderscheid in productie goed te kunnen maken, moeten de grondstoffen nauwkeurig worden gedoseerd. itsme adviseerde daarvoor de geschikte oplossing, de Siwarex WP251 weegelektronica van Siemens.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    22 feb. 2022
    Collaboratieve robots, een veelzijdige en flexibele oplossing
    Het bedrijf Qprint Osona wendde zich tot itsme ELEKTRES met het idee om een robot toe te voegen aan hun teams, zodat die het laadproces soepeler zou laten verlopen en zich aan zou passen aan de kenmerken van het bedrijf
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    12 mei 2022
    Yes we can….met Phoenix
    Voor machine- en installatiebouwers die hun producten exporteren naar Noord-Amerika of binnen het geldingsbereik daarvan in het verkeer willen brengen, zijn de daar geldende wetten en voorschriften van toepassing. Een van de belangrijkste vakspecifieke normen naast de NEC is de NFPA 79. De NFPA 79 wordt om de drie jaar, aansluitend op de NEC herzien en neemt daarvan de vernieuwingen over.
    Lees verder
  • NEWS
    6 mei 2022
    Heb ik dat voordeel nu laten liggen..?
    Vertrouwde componenten in een nieuwe machine? Vaak kan dat slimmer! Festo’s portfolio ontwikkelt zich jaarlijks met zo’n 700 nieuwe producten. Die innovatiekracht leent zich uitermate goed voor een lagere kostprijs. Met de itsme factory scan helpen we u graag met het vinden van slimme toepassingen die aansluiten bij de huidige aandachtspunten in de machinebouw.
    Lees verder
  • NEWS
    6 mei 2022
    Do what you preach
    Er schuilt een bijzonder verhaal achter de veiligheidsschoenen van EMMA. Een verhaal dat ooit begon met de veilige en sociale werkvoorziening voor mijnwerkers van de Staatsmijnen in Zuid-Limburg. Nu, maar liefst 90 jaar later, is veiligheid en sociaal ondernemen voor EMMA nog steeds van het allerhoogste belang. Veiligheid voor de voeten, veilige arbeidsomstandigheden voor medewerkers én veiligheid voor het milieu.
    Lees verder
  • NEWS
    6 mei 2022
    En als dat component dan niet meer leverbaar is..?
    itsme en JC-Electronics werken nauw samen op het gebied van de verkoop van nieuwe en refurbished industriële elektronica. Wat betekent dit voor jou? Vooral als het component niet (meer) nieuw te leveren is bestaat vaak nog wel een mogelijkheid om een refurbished item aan te schaffen. Vooral bij “lastige” elektronica kan dit uitkomt bieden in een netelige situatie.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    PROFINET - Troubleshooting & Maintenance
    Deze opleiding omvat een compleet kennispakket dat zich geheel op de praktijk richt om de ontbrekende schakels van moderne Ethernetnetwerken volgens een eenvoudige methodiek eigen te maken. Het doel is om technici te professionaliseren in het omgaan met Industrieel Ethernet en PROFINET. De deelnemer leert met de benodigde gereedschappen een complexe PROFINET storing te analyseren en op te lossen.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-NET V9
    De praktijk heeft geleerd dat bij aanvang van de PCS7 Systeem- en Servicecursus de cursisten te weinig praktijkkennis hebben om goed aan de slag te kunnen met de praktijk opdrachten. Tevens kent men te weinig de mogelijkheden van S7- en TCP koppelingen om een werkende verbinding op te bouwen tussen PC en PLC. Deze cursus is dan ook uitermate geschikt als voorbereiding op de PCS7 cursus voor deelnemers met te weinig basiskennis netwerktechnologie SIMATIC S7.
    Lees verder
  • TRAINING
    BASIS-MV
    Deze cursus is bestemd voor service-, storings- of onderhoudstechnici. (technische) inkoper of (hoofd) TD.
    Lees verder
  • TRAINING
    MASTERCLASS-MV
    Na het volgen van de modulen 1 t/m 4 heeft de cursist een gedegen kennisniveau om veiligheidsvraagstukken in de praktijk aan te pakken en hiervoor oplossingen te vinden.
    Lees verder