Wanneer tijdsdruk de agenda beheert
Betrouwbare technische backup maakt voor Etec Systems het verschil
Ontwerp en aflevering van industriële turnkeyprojecten, het automatiseren van besturingssystemen; Mario Claes, eigenaar van Etec Systems in Balen (België), put hiervoor al veertien jaar uit een continu groeiende bron aan ervaring. Elke situatie legt weer unieke uitdagingen bloot. Elke oplossing draagt bij aan een bredere kennis. Maar in een markt waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan, kun je niet alle kennis zelf in huis hebben. Zeker niet als de tijd ontbreekt om uitgebreid te testen. En dat is precies waar de samenwerking met itsme Breemes om de hoek komt kijken.
Vanuit zijn kantoor aan huis belt Mario in voor ons Skype-gesprek. In eerste instantie is de verbinding niet optimaal. “Even iemand bellen van IT”, zegt hij met een knipoog. Waarop zijn zoon met een paar ogenschijnlijk simpele handelingen het probleem verhelpt. Het illustreert zijn samenwerking met itsme Breemes: als software engineer heeft hij bij elk project een duidelijke visie over zijn aanvliegroute. itsme Breemes ondersteunt hem bij specialistische hiaten. Mario: “Daar kan ik zelf induiken, maar het testen en finetunen kost ook tijd.” De ervaring die hij opdoet bij het meekijken, steekt hij bovendien in zijn zak.
Ook voor de componenten – zo’n 95% van de klantenkring bedient Etec Systems met Siemens – klopt hij aan bij itsme Breemes. Zij dragen de onderdelen aan die het beste bij die ene specifieke situatie passen. Zo zoeken ze proactief uit wat een opvolger van een product voor impact heeft. Peter Devue, technisch afgevaardigde Industrial Automation bij itsme Breemes: “Moet er bijvoorbeeld eerst een update gedraaid worden om issues te voorkomen? Mario kennende, zal hij dit van tevoren ook wel testen, maar als wij dit doen, bespaart hem dat tijd. En het voorkomt vervelende verassingen op het moment dat hij bij zijn eindklant staat en het onderdeel al is ingebouwd.”
Snel schakelen onder druk
Dat Mario het volste vertrouwen heeft in itsme Breemes als technisch partner bleek begin dit jaar. Hij reisde naar Oostenrijk af om daar met drie software engineers aan een volledig automatische productielijn te werken en aan de communicatie naar de AGV (automatisch geleid voertuig). Zijn rol besloeg het opzetten van de draadloze communicatie tussen de machines en het MES (manufacturing execution system).
Een onderdeel van die machines betrof een traversiewagen voor het automatisch verplaatsen van pallets. De informatie van deze pallets wordt opgehaald uit het MES met een gegenereerd ordernummer. De tracking van deze pallet tijdens het transport tussen de machines is dus cruciaal om bij het uiteinde van het volledig automatisch proces de juiste productgegevens van de label-applicators te krijgen. Om het exacte moment te bepalen waarop de traversiewagen de informatie ontvangt van het MES, moet eerst diens positie vastgesteld worden. En daarvoor is het noodzakelijk dat de traversiewagen steeds goede communicatie heeft met het besturingssysteem. Mede door de tijdsdruk bleek dat een enorme uitdaging te zijn. Na een aantal uren – het was inmiddels maandagmiddag en de deadline van woensdagochtend kwam in zicht – schakelde Mario de Technical Support desk van itsme Breemes in Zonhoven in.
“We nemen de kennis en ervaring mee die we opdoen via Technical Support”
Dinsdagochtend heeft Mario het probleem voorgelegd. ’s Middags namen twee productspecialisten zijn systeem over via TeamViewer en binnen het uur was alles geregeld. Mario en zijn partners konden prima meekijken en zagen daardoor ook direct waar zij zelf vastliepen.
Volwaardig technisch partnerschap
Tijdsdruk is typerend voor de markt waarin Etec Systems opereert. Mario: “Had ik met diezelfde case bij een grotere organisatie aangeklopt, dan was de procedure veel trager geweest. Bij itsme Breemes verkrijg ik snel een oplossing.” En dat is wel zo efficiënt wanneer je, zoals Etec Systems, regelmatig met verschillende andere partijen aan een project werkt. Als de rest niet verder kan doordat Mario stilstaat, is snelheid essentieel. Bovendien werkt hij vaak met strakke deadlines, zodat een korte responstijd het verschil maakt en ademruimte creëert tijdens het aanlopen van machines. Of zoals hij dat zelf uitdrukt: “Die mijlpalen moéten gehaald worden.”
Het Technical Support team wordt vooral gedreven door enthousiasme. En daar hoort doorvragen bij. Dat iets werkt, is één ding, dat het optimaal functioneert, daar zit voor hen de echte uitdaging. Peter: “Je voelt vanzelf de zin om tot een oplossing te komen.” Mario herinnert zich zijn allereerste case met itsme Breemes: “Technical Support had me geholpen bij het instellen van een wireless systeem met Wi-Fi op een rijwagen, een project in Oost-Duitsland. Na de inbedrijfstelling kwamen sommige signalen echter dubbel binnen. Hierdoor gingen de safety signalen over in time out. En dat veroorzaakte problemen.”
De itsme Breemes productspecialist dook opnieuw in het project. Hij vroeg naar foto’s van de omgeving van het systeem. Daaruit bleek dat het zendsignaal te sterk was, wat de reflecties veroorzaakte. Het verlagen van de zendsterkte bleek de oplossing. Het is juist die extra stap waardoor Mario in itsme Breemes een volwaardig technisch partner vindt in plaats van alleen een distributeur. “Mochten we ergens niet uitkomen, dan zoeken we contact met Technical Support. En de kennis en ervaring die we zo opdoen, nemen we dan meteen mee. Dat is echt het voordeel van deze samenwerking.”
“Je voelt vanzelf de zin om tot een oplossing te komen”
Daarmee heeft Etec Systems een belangrijke backup in handen. Hij informeert vooraf Technical Support dat er een inbedrijfname gepland is. Zij zorgen ervoor dat er iemand paraat staat. Indien nodig, kan die zich vastbijten in de zaken waar Etec Systems tegenaan loopt. “Voor dat project in Oostenrijk zijn we vertrokken zonder de machines te hebben opgesteld in Nederland. Daar was geen tijd voor. Alles is daar in elkaar gezet, zonder vooraf te testen. We gaan erheen, starten het op en als het nodig is, kunnen we terugvallen op Technical Support van itsme Breemes. Dat is belangrijk. Zo kan ik met een gerust gemoed vertrekken.”
Van concept tot praktijk
Mario zit al zijn hele leven in de techniek; sinds 2006 werkt hij als zaakvoerder van Etec Systems, waar hij zich heeft toegelegd op het automatiseren van machines. Toch is Etec Systems allerminst een installatiebedrijf in de traditionele zin van het woord. Mario is vanaf het eerste uur betrokken bij het automatiseringsproces. De wensen van zijn klant werkt hij aan de tekentafel uit tot een volledig concept en pas na de inbedrijfname zit zijn taak erop. Zijn expertise ligt binnen de besturingstechniek en alle software-configuratie en -programmering die daarbij komt kijken. De werkzaamheden gebeuren op locatie of in het pand van Etec Systems, waar al diverse machines & robotinstallaties zijn opgebouwd en getest.
Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:
-
Sekisui AlveoLees verderSchuimproducent Sekisui Alveo heeft een grote fabriek in Roermond. Voor ondersteuning van productie en onderhoud staan verspreid over de diverse hallen magazijnen en uitgiftepunten met duizenden verschillende artikelen. Denk aan spare parts, persoonlijke beschermingsmiddelen en verbruiksartikelen. Het bedrijf werkt voor het beheer intensief samen met itsme, zoals recent bij de stapsgewijze invoering van vendor managed inventory (VMI) voor de grijpvoorraad aan mechanische artikelen.
-
IECLees verderVoor de besturing van de uitbreiding van een silopark deed engineering & constructiebedrijf IEC een beroep op Breemes. Doordat de elektrotechnische dienstverlener vanaf het begin bij de engineering werd betrokken, kon die voor zowel het laagspanningsdeel als de PLC-besturing slimme voorstellen doen. “We hebben mekaar altijd goed kunnen vinden en bij veranderingen zaten we met Breemes snel op één lijn.”
-
Heliox - Opgeladen voor leveringLees verderHeliox, ontwikkelaar en producent van laadsystemen voor elektrische bussen en vrachtwagens, werkte al met itsme toen de productie nog in Nederland plaatsvond. Inmiddels is de productie verplaatst naar Slowakije, Portugal en Moldavië, en vindt deze ook plaats in de VS. Vandaag de dag is itsme nog steeds de “onvervangbare” partner voor de levering van elektrotechnische componenten en kabelbomen.
-
BLOK System SupplyLees verderBlok System Supply en itsme onderhouden al vele jaren een intensieve relatie. Begin vorig jaar werd die verder verdiept met elektronische gegevensuitwisseling via het Smart Connected Supplier Network. “Het scheelt enorm veel tijd en vermindert het aantal fouten. We hebben automatisch altijd realtime informatie.” Op tijd voor persoonlijk contact wordt echter niet bespaard. “Dat maakt itsme juist een heel leuke partij om mee samen te werken.”
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:
-
Siemens - Cybersecurity - Defense in DepthLees verderMet het concept “Defense in Depth” biedt Siemens een gelaagd beveiligingsmodel dat uitgebreide en diepgaande bescherming biedt voor industriële installaties. Dit concept is gebaseerd op de aanbevelingen van IEC 62443, de wereldwijd toonaangevende norm voor industriële cybersecurity.
-
Schneider Electric - Harmony signaalkolommenLees verderDe uitgebreide serie Harmony signaleringsproducten van Schneider Electric bestaat uit een assortiment bakens, signaalkolommen en meertonige sirenes. Deze signaleringsproducten zijn uitgerust met statusindicaties, stembegeleiding, instelbare licht- en geluidspatronen die tijdig attenderen op fouten en afwijkende statussen. Kenmerkend zijn eenvoudige montage, weinig onderhoud en de hoge beschermingsgraad.
-
nVent ERIFLEX - Advanced technologyLees verdernVent ERIFLEX biedt oplossingen voor ontwerpoptimalisatie van elektrische verbindingen en aardingstoepassingen in het laagspanningsbereik voor OEM, kastenbouw en aanverwante industrieën.
-
Festo - Slimme connectiviteitLees verderBij het integreren van een servosysteem draait het allang niet meer alleen om de mechanische of elektrische aansluiting. Steeds belangrijker wordt de slimme connectiviteit: hoe zorg je ervoor dat het systeem probleemloos samenwerkt met je PLC-omgeving? Met de multiprotocol CMMT-AS servo drive maakt Festo deze integratie eenvoudiger dan ooit.
Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:
Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:
-
PROFINET CPNELees verderWaar de Certified PROFINET Installer zich concentreert op het fysieke netwerk, gaat de Certified PROFINET Engineer dieper in op het protocol en de configuratie van het netwerk.
-
PROFIBUS CPELees verderWaar de Certified PROFIBUS Installer zich concentreert op het fysieke netwerk, gaat de Certified PROFIBUS Engineer dieper in op het protocol en de configuratie van het netwerk.
-
WinCC-SCADA2Lees verderDeze training behandelt de gevorderde elementen van WinCC SCADA
-
PCS7-SAFE V9Lees verderBegrijpen en configureren van de Safety matrix en programmeren van de veiligheidsfuncties binnen PCS7.