text.skipToContent text.skipToNavigation


Groen licht voor Engeland



Ko Hartog Verkeerstechniek bouwt van standaardcomponenten maatwerkoplossing

Als het op het op het ontwikkelen en bouwen van verkeersregelinstallaties (VRI’s) aankomt, is Ko Hartog Verkeerstechniek een goede bekende van Rijkswaterstaat en van gemeentelijke en provinciale wegbeheerders in Nederland. Sinds een aantal jaar weten ook bedrijven in Engeland de weg naar Heerhugowaard te vinden. Wat begon als proef is uitgegroeid tot een enorm succes. itsme was vanaf het allereerste begin betrokken bij die ontwikkeling. 
 

Nederland is Europees koploper op het vlak van optimale verkeersdoorstroming; met behulp van sensoren wordt de groentijd afgestemd op het verkeersaanbod. Bij Ko Hartog Verkeerstechniek implementeren ze dat proces al jaren in hun producten voor de openbare weg. Precies dat trok de aandacht van een Engelse organisatie vertelt Edwin Henning, technisch directeur bij Ko Hartog Verkeerstechniek. 

“Ze wilden een mobiel systeem waarmee je in totaal zestien lantaarns – verkeerslichten – draadloos kunt koppelen om daar tijdelijk een volledig kruispunt mee aan te sturen. In de Europese Unie is dat niet toegestaan, in Nederland kennen we alleen de om-en-om-regeling. Dat systeem zorgt ervoor dat het verkeer in twee richtingen veilig kan oversteken over dezelfde rijbaan. Zij zochten een creatief bedrijf om zo’n oplossing te ontwikkelen en te bouwen, gebaseerd op ons systeem dat een optimale groentijd garandeert. Tegelijk moest het ook voldoen aan de Topas, de Britse industrienorm voor verkeersregelinstallaties.”
 

Terug naar de basis

Bij Ko Hartog Verkeerstechniek gaan ze zo’n technische uitdaging niet uit de weg. En een uitdaging? Dat was het zeker. Zo konden de mobiele VRI’s slechts gedeeltelijk in Heerhugowaard getest worden. In Engeland wordt er met krachtiger radiosignalen gewerkt dan in het veel dichter bevolkte Nederland. Bovendien komen er in beide landen weer andere types verstoring voor, reden om ter plaatse een aantal testlocaties te bouwen.

Maar eerst moest de basis gelegd worden, vertelt Edwin. “We maken vanaf 1983 gebruik van Mitsubishi PLC-techniek in onze vaste toestellen dus dat merk wilden we ook voor dit systeem. We zochten echter een PLC die veel meer functionaliteiten aankan.” Met die vraag nam hij contact op met itsme.  

Edwin over die samenwerking: “We gebruiken vooral standaard componenten die we theoretisch overal kunnen bestellen. Die integreren we in onze eigen software en hardware om tot maatwerkoplossingen te komen. We missen soms wel de aansluiting met die componenten: wat past het beste bij onze specifieke toepassingen? Doordat we echter zo diep in de materie zitten, hebben we, in onze ogen, soms simpele vragen waar een leverancier al gauw niet uitkomt. Daarom gaat het ons niet om het laatste kwartje. We hebben technische specialisten nodig.”
 

Wat de HMI betreft, had de eindklant één duidelijke voorwaarde: ook al zat er aan de binnenkant een compleet nieuwe technologie, de bediening met ouderwetse drukknoppen moest exact hetzelfde blijven. Omdat het om een klantspecifieke oplossing ging waarbij de HMI op Modbus draait, heeft Arjen Schutte, application engineer bij itsme, Edwin in contact gebracht met Protonic, een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is. 

“We hebben soms simpele vragen waar een leverancier niet zomaar uitkomt”

Tegelijkertijd begon de zoektocht naar de perfecte PLC. Arjen legt uit hoe die leidde naar de Mitsubishi IQ-F FX5UC. “Deze PLC is heel compact en toch een van de snelste en krachtigste die er zijn. Dat moet ook, want zeker in verkeerssituaties is communicatie essentieel. Je wilt absoluut voorkomen dat er twee verkeerslichten tegelijk op groen springen. Dat kan bij dit merk ook niet, want bij uitval wordt er een signaal afgegeven: de lantaarns gaan over op geel knipperlicht.” Ook het programmeren werkt in essentie eenvoudig. “Je stopt er een SD-kaart in, de CPU kopieert het programma en plaatst het op het eigen geheugen. Dat bespaart enorm veel tijd, iedereen zonder specialistische kennis kan dit foutloos doen. En komt er over tien jaar een nieuwe PLC op de markt, dan kun je dus ook het oude PLC-programma gemakkelijk migreren.” 

Hij stemde alles af met Joop de Haan, technisch specialist bij Ko Hartog Verkeerstechniek, en de ontwerper van dit systeem, die tevens de programmering en het radiografische gedeelte van de VRI’s voor zijn rekening neemt. Dat ze regelmatig contact hebben om even te sparren of nieuwe ontwikkelingen door te spreken, beschouwt Edwin als pré: “De mensen van itsme kunnen altijd binnenlopen voor een kop koffie. Bij andere leveranciers zijn we heel selectief, omdat zoiets ook verstoring geeft. We merken dat er soms hele kleine vragen spelen bij onze techneuten die met zo’n bezoekje snel opgevolgd kunnen worden. Zo kwam Arjen erachter dat er een communicatiemodule tussenuit kon. Dat bespreekt hij dan met Joop, wat een besparing opleverde van tachtig euro per PLC.”
 

Bufferfunctie 

Wat begon als uitdaging of het überhaupt gemaakt kon worden, bleek zo’n succes dat het nu vooral de vraag is hoe het zo efficiënt mogelijk kan. Om een snelle levering te garanderen, heeft itsme de artikelen voor de verkeerssystemen specifiek voor Ko Hartog Verkeerstechniek op voorraad liggen. Danny van Leeuwen, branch manager bij itsme, legt uit dat ze een buffer hanteren van 500 stuks. “De standaard levertijd is vijf weken; wij leveren direct uit voorraad. Komen we onder een bepaald niveau, dan informeren we Ko Hartog Verkeerstechniek en plaatsen in overleg een nieuwe order. Zo hebben zij altijd de gevraagde goederen op het juiste moment en wij bewaken het voorraadniveau voor hen.” 

“Het gaat ons niet om het laatste kwartje. We hebben technische specialisten nodig”

En de toekomst?  Die ziet er goed uit voor Ko Hartog Verkeerstechniek, zeker overzee, vertelt Martijn Verkade, commercieel directeur. “Nadat we het initiële systeem hadden uitgerold, ontvingen we een order van 1000 stuks. Na de eerste ervaringen hebben we het product in een aantal software versies doorontwikkeld. We zitten jaarlijks met onze Engelse klanten om tafel. Het is grappig om te zien dat bepaalde zaken die wij in Nederland heel normaal vinden, in Engeland als enorme ontwikkelingen worden gezien. Dat doorvoeren gaat in kleine stapjes, maar we zitten aan de goede kant van de lijn. Dit jaar verwachten we een afzet van 3000 stuks.” 










 





Groen. In elk opzicht

Ko Hartog Verkeerstechniek bestaat sinds 1928 en is met een team van twintig medewerkers specialist in de ontwikkeling, productie en verkoop van verkeerssystemen. Deze voldoen aan strenge kwaliteitseisen om de verkeersveiligheid te garanderen. Continu innoveren speelt een belangrijke rol binnen het bedrijf. Een van die ontwikkelingen betreft de I-VRI, een verkeersregelinstallatie die connectie maakt met voertuigen om de verkeersdoorstroom nog verder te optimaliseren. Dat heeft onder andere een gunstig effect op de uitstoot van fossiele brandstoffen, waardoor het milieu minder belast wordt. 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    19 apr. 2024
    Dymotec - Open lijnen in een ‘perfecte storm’
    Door Covid-19 en de wereldwijde componentenschaarste kwam de industrie in een ‘perfecte storm’ terecht. Industrieel automatiseerder Dymotec en Breemes hielden de telefoonlijnen continu open om met creativiteit en proactiviteit samen het schaarsteprobleem aan te pakken. Dymotec in Olen (B) legt zich toe op industriële automatisering in uiteenlopende sectoren, van food en farma tot logistiek en metaal. Het bedrijf bestaat dertig jaar en is in 2022 toegetreden tot de Jeco Energies-groep. Dymotec telt nu zo’n vijftig medewerkers en beschikt daarnaast over een flexibele schil met techniekers, programmeurs en projectengineers. Al sinds haar oprichting heeft de Kempense onderneming een relatie met (de voorgangers van) Breemes.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    15 feb. 2024
    Enduro - Compleet pakket voor het zware werk
    Enduro Softslings bouwt machines voor de eigen productie van ‘heavy lifting’ hijsbanden. Voor een nieuwe machine schakelde het itsme in voor het complete pakket: advies over de aandrijving, levering van componenten en programmering van de besturing. “We hebben het hele project in ruim een half jaar afgerond. Dat is snel voor zo’n bijzondere machine.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    17 jan. 2024
    Stimac - Goede technische support bij telkens wijzigende specificaties
    Als de omschrijving voor een automatiseringsproject vanaf het begin duidelijk is, dan is het voor de industrieel automatiseerder makkelijk om daar concrete invulling aan te geven. De praktijk is echter dat gaandeweg een project vaak nog specificaties wijzigen. Dat overkwam Stimac/SNK bij het ontwerpen van de besturingstechniek voor een tuinbouwmachine. Voor de problemen die daarbij opdoken, kwam itsme snel met een oplossing bij Stimac/SNK. “Als een klant ons belt, komen wij direct in actie. Dan is het fijn dat we zelf een leverancier als itsme hebben die ook meteen kan helpen.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    20 dec. 2023
    Innovatec - Broeden op betere inkoop
    Innovatec Hatchery Automation is vorig jaar een professionaliseringsslag voor het inkoopproces gestart. Het bedrijf ging met itsme in zee vanwege de technische kennis, de logistieke concepten en de intensieve contacten met fabrikanten. “We hadden eerst verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    22 apr. 2024
    Rittal - VR-sokkel
    Duik in de wereld van het VX-sokkel plintsysteem – een opvolger die jouw kastopstelling naar een hoger niveau tilt. Meer stabiliteit, maar ook een vlekkeloze installatie. Ervaar de evolutie van jouw werkruimte vandaag nog! Rittal streeft ernaar zijn producten voortdurend te verfijnen en te verbeteren. Als onderdeel van dit proces is het VX-sokkel plint systeem opnieuw ontworpen is dit product sinds 1 maart 2024 verkrijgbaar.
    Lees verder
  • NEWS
    22 apr. 2024
    Siemens - SINAMICS G220 frequentieregelaar nu ook in IP55
    Naast de eerder vrijgegeven IP20 variant van de SINAMICS G220 frequentieregelaar, is nu ook de IP55 versie van deze innovatieve regelaar leverbaar. Deze uitvoering is standaard voorzien van gecoate printplaten waarmee de regelaar ook buiten de schakelkast goed bestand is tegen agressieve invloeden in een zwaar industriële omgeving. Optioneel kan ook een op de behuizing gemonteerde werkschakelaar worden geleverd waarmee zonder overige externe componenten een veilige afschakeling van de spanning wordt gegarandeerd.
    Lees verder
  • NEWS
    19 apr. 2024
    News - Fluke - 87-V digitale multimeter
    Dankzij technologische vooruitgang kunnen nu nauwkeurige elektrische metingen worden uitgevoerd tijdens installatie en onderhoud met behulp van een digitale multimeter (DMM), waardoor technici problemen kunnen diagnosticeren die tot voortijdige uitval leiden.
    Lees verder
  • NEWS
    17 apr. 2024
    Pilz - PSENmlock mini en PSENslock 2
    Bij de beveiliging van afschermingen moet er afhankelijk van de toepassing rekening worden gehouden met de meest uiteenlopende factoren, zoals het hek type, de desbetreffende inbouwsituatie en het specifieke gebruik. Pilz breidt hiervoor zijn assortiment op het gebied van veiligheidsvergrendelingen uit met meteen twee nieuwe sensoren: PSENmlock mini voor ruimte kritische toepassingen en PSENslock 2
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-SYST v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-PRO v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFIBUS-INST
    PROFIBUS is een robuuste veldbus. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. Tijdens het installatiewerk zijn problemen vaak te wijten aan simpele fouten zoals een ontbrekende afsluitweerstand, verkeerde kabel, verwisselde aders etc. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Vanaf nu kunnen de installateurs in de Benelux ook aan deze eisen voldoen en zich onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, doordat zij zich bekwaam hebben gemaakt in de spelregels en hun werk kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFIBUS probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
    Lees verder