text.skipToContent text.skipToNavigation

De korte weg naar service
 

Technische ondersteuning en flexibel persoonlijk advies helpen storingen in de installaties van Richter Ecos snel op te lossen
 

Bedrijven in de procesindustrie zijn ervan afhankelijk dat hun processen ononderbroken, 24 uur per dag, 7 dagen per week doorgaan. Met name wanneer bacteriën of micro-organismen deel uitmaken van die processen. De productie van biogassen laat bijvoorbeeld zien hoe kostbaar een storing kan zijn en hoe slim technisch advies het systeem weer online kan krijgen.
 

Als het gaat over de manier waarop Duitsland de energietransformatie aanpakt, staan gewoonlijk wind en zon centraal in de discussie. Maar duurzame grondstoffen hebben ook hun plaats in de energiemix van de toekomst. Biogas staat daarbij het meest op de voorgrond, omdat het ook elektrische en thermische energie produceert als er geen zon en wind is. In het afgelopen jaar produceerden ongeveer 9000 biogasfabrieken in Duitsland meer dan 4500 megawatt elektriciteit en droegen daarmee voor ongeveer 5,4% bij aan het stroomverbruik in Duitsland. Bovendien wordt uit biogas thermische energie opgewekt, wat ongeveer 10% van de geproduceerde duurzame warmte uitmaakt.
​​​​​​​

Het winnen van methaan uit natuurlijke, microbiologische processen heeft echter nog een ander bijzonder voordeel. Duitsland werkt al met een zeer goed ontwikkeld aardgasnet. Deze pijpleidingen, die door het hele land lopen, worden bediend op verschillende drukniveaus en bieden opslag voor duurzame energie. Het overtollige biomethaan wordt aan het net toegevoegd en dus tijdelijk opgeslagen of naar plaatsen getransporteerd waar het nodig is. 


 

De kosten van stilstand zijn enorm
 

Voordat het biologisch geproduceerde methaan in de pijpleidingen van de energieleveranciers en netwerkbeheerders wordt gebracht, moet het worden geconcentreerd en gereinigd. Zulke installaties zijn vaak niet erg groot. Ze zitten echter vol met procestechnische componenten, besturings- en aandrijftechniek. Een van de bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in onderhoud, reparatie en optimalisatie van deze installaties is Richter ECOS, met een hoofdkantoor in Leuna. “Als dienstverlenend bedrijf is het onze taak ervoor te zorgen dat de installaties van onze klanten met zo min mogelijk storingen kunnen blijven produceren”, zegt Daniel Hargreaves. De service manager bij Richter ECOS gaat verder met te zeggen waarom en rekent de kosten van een stilstand voor: “Zulke installaties produceren doorgaans tussen 350 en 700 standaard kubieke meter biomethaan per uur. Als ze uit de lucht gaan, betekent dit een verlies tot 15.000 euro per dag voor de exploitant”, vat hij de zorgen van de klant samen.
 

“Als een ventilator of een pomp uitvalt, dan is er snel een team van bekwame onderhoudsmensen nodig voor de reparatie ervan”

Maar dat niet alleen. Het productieproces dat aan de biogasverwerking vooraf gaat, kan niet simpel gestopt en weer gestart worden door een druk op een knop. Als er een storing is, blijven de microben hun werk doen. Het waardevolle gas dat ze maken, wordt afgefakkeld en verliest daarmee zijn economische waarde. Als er dus een probleem ontstaat, is snelheid belangrijk. “Mijn hoofdtaak is preventief onderhoud. Dat wil zeggen: het mechanisch onderhoud van de installatie, het regelmatig vervangen van afdichtingen en het verwisselen van filters en andere componenten”, zegt Daniel. “Maar als een ventilator, een compressor of een pomp uitvalt, dan is er snel een team van bekwame onderhoudsmensen nodig voor de reparatie ervan; iemand zoals Felix Hollstein van het Industrial Automation team van itsme Schultz+Erbse. Hij is altijd bereikbaar en heeft snel een antwoord op onze vragen, zodat we op een efficiënte manier verder kunnen. Bijvoorbeeld of er een vervangingsonderdeel beschikbaar is voor levering of dat we een alternatief moeten bedenken”, legt Daniel uit als hij de samenwerking met zijn leverancier beschrijft.
 

"Technical Support is altijd bereikbaar. Ze hebben snel een antwoord op onze vragen zodat we op een efficiënte manier verder kunnen”

Technical Support
 

Felix Hollstein maakt deel uit van de afdeling Industrial Automation. Hier worden alle belangrijke productgroepen van technische leveranciers behandeld – door een team van specialisten – zodat alle bellers snelle, bekwame ondersteuning krijgen. Om de vragen die dagelijks binnenkomen op een gestructureerde manier te kunnen verwerken, werkt itsme Schultz+Erbse met een internationaal ticketsysteem. In dit systeem worden alle vragen op transparante wijze ontvangen en geprioriteerd. “Zo kunnen we een gezamenlijke beschikbaarheid bieden, zelfs als iemand ziek is of op een andere manier verhinderd. Maar dat niet alleen; we leren van elkaars zaken. Iedere medewerker is er tijdens het oplossen van moeilijke situaties bij gebaat als ze kunnen terugvallen op soortgelijke vraagstukken uit het verleden”, legt Felix het verhaal achter het systeem uit, daar snel aan toevoegend: “Maar als ik in mijn auto onderweg ben, neem ik verzoeken aan zonder dat ik verbonden ben met het systeem en behandel ik toch de zorgen van de beller onmiddellijk.”
 

De foutmeldingen en vragen die Technical Support bereiken, zijn erg gevarieerd. Er zijn problemen met inbedrijfstelling, streefwaarden worden niet gehaald, of er is een probleem met de aansluiting op het procescontrolesysteem. “Maar soms is ook gewoon de omvormer defect. Vaak zijn we in staat om via de telefoon de eerste ondersteuning en instructies te geven”, bevestigt Felix. Dat geldt niet alleen voor frequentieomvormers, maar voor alle producten en productgroepen, zoals servo-aandrijvingen, schakelpanelen en bedieningselementen. “Als we vastlopen, krijgen we antwoorden van de specialisten van de fabrikant”, zegt Felix, daaraan toevoegend: “We hebben elkaar leren kennen. Dat heeft natuurlijk zijn voordelen, want als dingen moeilijker worden, zijn twee stel hersenen natuurlijk beter dan één.”
 

Er komen door bits en bytes
 

Nieuwe digitale oplossingen ondersteunen de technische adviseurs al geruime tijd bij het op een doelgerichte manier snel en on-site helpen van gebruikers. “Maar vooral nu tijdens de coronacrisis en vanwege de contactverboden die overal gelden, laten zaken als de Drivetune app voor smartphones zien hoe waardevol ze zijn”, benadrukt Felix. Het programma draait op Android en iOS en verbindt experts draadloos met ABB frequentieomvormers ter plaatse. “Ik hoef niet naast het apparaat te staan om de parameters te kunnen zien en de omvormer te activeren of te beheren. De app verbindt me met alle beschikbare services en data van de frequentieomvormer parallel aan de ondersteunende communicatie.” Een dashboard toont de status, prestatie en configuratie van het apparaat en helpt daarmee niet alleen bij het opstarten, maar ook bij het oplossen van fouten. “Dat bespaart kostbare tijd zodat de systemen van onze partner weer snel kunnen draaien. De klant van Richter ECOS kan bovendien weer snel een waardevolle bijdrage  leveren aan de productie van duurzame energie”, zegt Felix daarmee zijn motivatie beschrijvend.   
 

​​​​​​​

Over Richter ECOS GmbH

Op meerdere locaties in Duitsland zorgt Richter ECOS ervoor dat biomethaaninstallaties probleemloos duurzame energie produceren. Als lid van de Aitec Groep hebben ze toegang tot een uitgebreid netwerk van technische bedrijven. Een van hun specialiteiten is dat ze talrijke adviseurs ter plaatse hebben bij de installaties van klanten.

De nabijheid van de eerdergenoemde technische bedrijven is er de reden van dat snel hulp geboden kan worden als componenten zoals een pomp, compressor of filter uitvallen. Om de economische efficiëntie van deze systemen te verhogen, combineert Richter ECOS jaren aan industriële expertise met de specifieke omstandigheden en vereisten van de biogasindustrie.
 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    19 apr. 2024
    Dymotec - Open lijnen in een ‘perfecte storm’
    Door Covid-19 en de wereldwijde componentenschaarste kwam de industrie in een ‘perfecte storm’ terecht. Industrieel automatiseerder Dymotec en Breemes hielden de telefoonlijnen continu open om met creativiteit en proactiviteit samen het schaarsteprobleem aan te pakken. Dymotec in Olen (B) legt zich toe op industriële automatisering in uiteenlopende sectoren, van food en farma tot logistiek en metaal. Het bedrijf bestaat dertig jaar en is in 2022 toegetreden tot de Jeco Energies-groep. Dymotec telt nu zo’n vijftig medewerkers en beschikt daarnaast over een flexibele schil met techniekers, programmeurs en projectengineers. Al sinds haar oprichting heeft de Kempense onderneming een relatie met (de voorgangers van) Breemes.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    15 feb. 2024
    Enduro - Compleet pakket voor het zware werk
    Enduro Softslings bouwt machines voor de eigen productie van ‘heavy lifting’ hijsbanden. Voor een nieuwe machine schakelde het itsme in voor het complete pakket: advies over de aandrijving, levering van componenten en programmering van de besturing. “We hebben het hele project in ruim een half jaar afgerond. Dat is snel voor zo’n bijzondere machine.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    17 jan. 2024
    Stimac - Goede technische support bij telkens wijzigende specificaties
    Als de omschrijving voor een automatiseringsproject vanaf het begin duidelijk is, dan is het voor de industrieel automatiseerder makkelijk om daar concrete invulling aan te geven. De praktijk is echter dat gaandeweg een project vaak nog specificaties wijzigen. Dat overkwam Stimac/SNK bij het ontwerpen van de besturingstechniek voor een tuinbouwmachine. Voor de problemen die daarbij opdoken, kwam itsme snel met een oplossing bij Stimac/SNK. “Als een klant ons belt, komen wij direct in actie. Dan is het fijn dat we zelf een leverancier als itsme hebben die ook meteen kan helpen.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    20 dec. 2023
    Innovatec - Broeden op betere inkoop
    Innovatec Hatchery Automation is vorig jaar een professionaliseringsslag voor het inkoopproces gestart. Het bedrijf ging met itsme in zee vanwege de technische kennis, de logistieke concepten en de intensieve contacten met fabrikanten. “We hadden eerst verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    22 apr. 2024
    Rittal - VR-sokkel
    Duik in de wereld van het VX-sokkel plintsysteem – een opvolger die jouw kastopstelling naar een hoger niveau tilt. Meer stabiliteit, maar ook een vlekkeloze installatie. Ervaar de evolutie van jouw werkruimte vandaag nog! Rittal streeft ernaar zijn producten voortdurend te verfijnen en te verbeteren. Als onderdeel van dit proces is het VX-sokkel plint systeem opnieuw ontworpen is dit product sinds 1 maart 2024 verkrijgbaar.
    Lees verder
  • NEWS
    22 apr. 2024
    Siemens - SINAMICS G220 frequentieregelaar nu ook in IP55
    Naast de eerder vrijgegeven IP20 variant van de SINAMICS G220 frequentieregelaar, is nu ook de IP55 versie van deze innovatieve regelaar leverbaar. Deze uitvoering is standaard voorzien van gecoate printplaten waarmee de regelaar ook buiten de schakelkast goed bestand is tegen agressieve invloeden in een zwaar industriële omgeving. Optioneel kan ook een op de behuizing gemonteerde werkschakelaar worden geleverd waarmee zonder overige externe componenten een veilige afschakeling van de spanning wordt gegarandeerd.
    Lees verder
  • NEWS
    19 apr. 2024
    News - Fluke - 87-V digitale multimeter
    Dankzij technologische vooruitgang kunnen nu nauwkeurige elektrische metingen worden uitgevoerd tijdens installatie en onderhoud met behulp van een digitale multimeter (DMM), waardoor technici problemen kunnen diagnosticeren die tot voortijdige uitval leiden.
    Lees verder
  • NEWS
    17 apr. 2024
    Pilz - PSENmlock mini en PSENslock 2
    Bij de beveiliging van afschermingen moet er afhankelijk van de toepassing rekening worden gehouden met de meest uiteenlopende factoren, zoals het hek type, de desbetreffende inbouwsituatie en het specifieke gebruik. Pilz breidt hiervoor zijn assortiment op het gebied van veiligheidsvergrendelingen uit met meteen twee nieuwe sensoren: PSENmlock mini voor ruimte kritische toepassingen en PSENslock 2
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-SYST v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-PRO v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFIBUS-INST
    PROFIBUS is een robuuste veldbus. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. Tijdens het installatiewerk zijn problemen vaak te wijten aan simpele fouten zoals een ontbrekende afsluitweerstand, verkeerde kabel, verwisselde aders etc. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Vanaf nu kunnen de installateurs in de Benelux ook aan deze eisen voldoen en zich onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, doordat zij zich bekwaam hebben gemaakt in de spelregels en hun werk kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFIBUS probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
    Lees verder